Czy Twoja marka „słucha” klienta?

Kwestia skutecznie prowadzonej komunikacji między marką a klientem, w tym osiągnięcia jego lojalności, zawsze pozostaje głównym wyzwaniem zarówno dla brand menedżerów jak i dla agencji reklamowych.

Każdy marketingowiec wie o znaczeniu content marketingu, a szczególnie o tym, że dobry content jest kluczem do dobrej komunikacji oraz perfekcyjnego pozycjonowania marki na rynku. Jednak samo pisanie angażujących treści już nie wystarcza. Ponadto, zmieniło się postrzeganie konsumenta, który już nie potrzebuje luksusów oraz rzeczy, pomagających się wyróżnić wśród innych, lecz sięga po głębokie przeżycia oraz doświadczenia, które mogą wypełnić jego życie pozytywnymi emocjami.

Takie zmiany zachowania konsumenckiego powodują, że dzisiejszy content marketing ma być nastawiony na kreowanie jakościowych treści, które mają dodawać wartość oraz umożliwiać przeżycie unikalnych wrażeń. Z tym zadaniem świetnie sobie radzi marketing doświadczeń.

Jest to nowy trend, który już przykuł do siebie uwagę amerykańskiej branży reklamowej ze względu na swoją spektakularną skuteczność. Zapewnia on bowiem poczucie, że marka wcale nie jest nastawiona na sprzedaż, lecz na więź emocjonalną z klientem, jego uczucia oraz na to, żeby razem przeżywać ciekawe doświadczenia.

Jednak problem polega na tym, że marketing doświadczeń jest często mylony z innymi rodzajami działalności reklamowej, między innymi z event marketingiem, incentive marketingiem oraz nawet z Social Media marketingiem. Ale marketing doświadczeń jest zupełnie czymś innym. Jest to nie tylko taktyka zachęcania do zakupu lub poszukiwania klientów, a cała filozofia. Zaczyna się ona od usłyszenia opinii klienta, od empatii.

Oprócz wyróżnienia się kreatywnymi pomysłami, marketing doświadczeń ma docierać do odbiorców w taki sposób, aby był dla nich interesujący. W zależności od grupy celowej oraz oryginalności osoby prowadzącej kampanie, sposoby te mogą się różnić. Mogą edukować swoich konsumentów, dostarczać jakościowe treści, opowiadać głębokie historie brandu, itp. Wyobraźnia jest tu nieograniczona, ale należy pamiętać o dokładnym zrozumieniu tego, co chce usłyszeć twój potencjalny odbiorca, aby być w stanie dostarczyć mu przydatne, atrakcyjne, a głównie – inspirujące treści.

Wtedy cały mechanizm marketingu doświadczeń zaczyna działać, co więcej – wywołuje silną więź z konsumentem, poruszając go emocjonalnie i pobudzając do działań.

Na koniec należy dodać, że content marketing nadal pozostaje najbardziej skutecznym narzędziem marketingowym, jednak podlega nieustannym zmianom. W tym momencie przybrał formę marketingu doświadczeń, lecz jutro może to już być coś innego. Rynek się zmienia, zmieniają się potrzeby konsumentów, więc wyłącznie idąc do przodu, płynnie poruszając się w najnowszych trendach, można za tym rynkiem nadążyć. Wtedy Twoja marka oraz jej historia będą przyciągać widownię.